BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Menangani Suasana Konflik

Komunikasi adalah perhubungan secara langsung atau dengan perantaraan seperti surat, telefon dan sebagainya (Kamus Dewan, 2005).

Komunikasi bermula apabila satu mesej (maklumat) daripada pengirim (penutur, penulis) dipindahkan menerusi alat atau saluran tertentu kepada penerima(pembaca, pendengar) yang kemudiannya memberikan maklum balas(mengekod dan mentafsir) mesej tersebut. (Sulaiman Masri ,l997)

Konflik ditakrifkan sebagai perselisihan pendapat di antara pihak yang terlibat di mana ianya dilihat atau dianggap memberi ancaman kepada keperluan, kepentingan sehingga menimbulkan kebimbangan.

Konflik berlaku apabila orang (atau pihak lain) melihat bahawa, sebagai akibat dari perbezaan pendapat, terdapat ancaman kepada keperluan mereka, kepentingan atau kebimbangan. Walaupun konflik adalah sebahagian normal kehidupan manusia, tetapi terdapat kecenderungan untuk melihat konflik sebagai pengalaman yang negatif yang disebabkan oleh keadaan yang luar biasa.

Konflik adalah pengalaman biasa dalam kehidupan manusia tetapi memerlukan strategi penyelesaian masalah yang kreatif dan pendekatan yang positif kepada pengurusannya.



Komunikasi Berkesan Semasa Konflik

1. Bertenang. Ianya dapat membantu anda berfikir dengan waras dan mengelakkan anda bertindak melulu.

2. Bersedia untuk mendengar.

3. Elakkan berinteraksi dengan cara yang negatif seperti panggilan yang menyenangkan, kata-kata kesat dsbnya.

4. Letakkan diri anda ditempat orang lain. Cuba berfikir dari perspektif atau pandangan orang lain supaya anda lebih memahami.

5. Bersedia untuk berkompromi.

6. Berusaha mencari persamaaan.


Konflik Di Dalam Kajian Lapangan.

Di antara kemungkinan-kemungkinan konflik yang berlaku semasa menjalankan kajian lapangan ialah :
Responden membatalkan temujanji
Responden menangguhkan permerhatian atau temubual.
Responden yang dipilih untuk temubual dan pemerhatian tidak bersetuju untuk melibatkan diri.
Responden yang dipilih untuk temubual dan pemerhatian hanya bersetuju hanya separuh jalan.
Orang lain yang terlibat secara langsung atau tidak dengan responden di tempat dimana permerhatian akan dijalankan menimbulkan masalah.
Responden dipengaruhi oleh orang lain.

Prinsip Transformasi Konflik:

1. Konflik tidak harus dianggap sebagai peristiwa yang terpencil yang bolehdiselesaikan atau diuruskan, tetapi sebagai satu bahagian penting dalam evolusimasyarakat yang berterusan dan pembangunan;

2. Konflik tidak harus difahami semata-mata sebagai kejadian yang sememangnyanegatif dan merosakkan, tetapi sebaliknya sebagai daya potensi yang positif danproduktif untuk perubahan jika dimanfaatkan membina;

3. Transformasi konflik melampaui hanya berusaha untuk membendung dan mengurus konflik, sebaliknya berusaha untuk mengubah punca diri mereka sendiri - atau persepsipunca konflik tertentu;

4. Transformasi konflik adalah satu proses jangka panjang, beransur-ansur dankompleks, memerlukan penglibatan dan interaksi yang berterusan;

5. Transformasi konflik tidak hanya pendekatan dan set teknik, tetapi cara yangmemikirkan dan memahami konflik itu sendiri;

6. Transformasi konflik terutamanya sesuai untuk konflik keras kepala, di mana isu-isumendalam minyak keganasan yang berlarutan;

7. Transformasi konflik menyesuaikan diri dengan sifat yang sentiasa berubah konflik,terutamanya semasa fasa pra-dan pasca-keganasan dan di mana-mana peringkatkitaran balas;

8. Transformasi konflik sentiasa satu proses yang tidak ganas, yang pada dasarnyabertentangan dengan ungkapan ganas konflik;